Outojen Ainesten Ensyklopedia

Kun ajatus hypermarketissa haahuilusta kammottaa ja epäilet myyjien katsovan kummasti kysyessäsi hampunsiemeniä, Outojen Ainesten Ensyklopedia auttaa! Katso täältä, mitä etsiä ja mistä, ja löydä sisäinen varmuutesi kasviskaupankäyntiin. Päivitän listaan uusia aineksia lokakuun viikkojen edetessä. Joidenkin ainesosien kohdalla on myös lyhyesti asiaa niiden käytöstä. Jos sinulla on mielessä tuote, jonka haluaisit listalle, kirjoitathan sen kommenttiin!

Agavesiirappi

Agavesiirappia käytetään vegaanisessa ruoanlaitossa usein korvaamaan hunajaa. Se on hyvin samanlaista kuin meille tuttu tumma siirappi. Sitä käytetään myös suolaisiin ruokiin mutta etenkin raakakakkujen leivontaan sekä esrimerkiksi puuron ja lettujen päälle. Vaahterasiirappi lienee aika hyvä vertailukohde agavesiirapille! Löydät agavesiirappia siirappien ja hunajan luota marketeista sekä erikoisliikkeistä. Jos et halua törsätä, voit yleensä käyttää tummaa siirappia agavesiirapin sijaan.

Gluteenijauho

Erittäin proteiinipitoinen gluteenijauho on tehty vehnästä, ja sitä käytetään varmaan yleisimmin seitanin valmistuksessa. Jauhoja löytyykin parhaiten erikoisliikkeistä kuten Punnitse & Säästästä, Ruohonjuuresta ja erilaisista kasvisruokakaupoista. Nyt tosin kasvisruoanlaiton yleistyessä en näe mahdottomana, että sitä alkaisi jo löytyä isoista marketeistakin. Jotkut joskus sekoittavat gluteeni- ja gluteenittoman jauhon, eli on siis tärkeää pitää mielessä, että gluteenijauho sisältää aivan helkkarin paljon gluteenia – älä syö sitä, jos olet keliaakikko. Gluteenijauho on kastuessaa todella tarttuvaa tavaraa, eli pese ruoanlaittovälineet aina ennenkuin taikina on ehtinyt kuivaa.

Gochujang-chilitahna

Tätä makeahkoa chilitahnaa käytetään etenkin korealaisessa ruoanlaitossa, mutta itsellekin aikamoisena yllätyksenä sitä löytyy myös paikallisen Citymarketin hyllystä. Itse ostin sitä alunperin aasialaisesta ruokakaupasta. Toistaiseksi näkemäni versiot on aina pakattu kohtuullisen suureen punaiseen muovirasiaan tähän malliin.

Hampunsiemenet

Hampunsiemenet sisältävät paljon hyvää; niissä on esimerksi erinomainen aminohappokoostumus ja muiden pähkinöiden ja siementen tapaan paljon proteiinia ja hyviä rasvoja. Niitä jopa kasvatetaan myös Suomessa. Siemeniä myydään sekä kuorittuina että kuorimattomina. Usein ne löytyvät kaupasta terveysruokahyllyltä, esimerkiksi Cocovin tuotteiden lomasta. Toki niitä saattaa löytyä myös muiden siementen luota. Hampunsiemeniä voi esimerkiksi sekoittaa smoothieihin ja ripotella puuroon ja jogurttiin.

Härkis

Härkis on yksi uusimmista suomalaisista kasvisproteiinitulokkaista. Sen pääainesosa on suomalainen härkäpapu, joka siis antoi tuotteelle nimen. Härkis tuli markkinoille kärjellä ”tätä riittää kaikille” nyhtökauran ollessa jatkuvasti loppu kaupoista. Jauhelihamainen härkis on käyttövalmista, eli se on valmiiksi kypsennetty ja sitä voi syödä vaikka kylmiltään, joskin se maistunee paremmin lämpimänä. Jotkut tykkäävät esimerkiksi ruskistaa sitä hieman ennen käyttöä. Härkis on myös usein koostumukseltaan aika paakkuista, ja paakkuja voi olla kiva hieman pilkkoa ennen käyttöä. Löydät tätä kamaa kylmäosastolta, jossa se odottelee noutajaa usein tofujen ja tyhjän nyhtökaurahyllyn lähellä. Härkis on ainakin vielä aika kallista; 250 gramman paketin hinta on lähemmäs viisi euroa.

Gluteenittomuudesta valmistaja kertoo näin: ”Onko Härkis gluteeniton? Kyllä, sillä Härkiksen gluteenipitoisuus on alle 20 mg/kg. Härkis on siis käytännössä gluteeniton, vaikka se sisältää ohramallasuutetta ja vaikka osaa raaka-aineista käsitellään tiloissa, joissa käsitellään myös kotimaisia viljoja. Ohramallasuute vaihdetaan pian viljattomaan vaihtoehtoon, jonka jälkeen myös pakkauksessa lukee gluteeniton.”

Kaurakerma

Kaurakerma on nimensä mukaisesti kaurapohjaista kermaa. Voit käyttää sitä normaalin kerman tavoin; ainakin omassa ruoanlaitossani vaihto on onnistunut ongelmitta. Kaurakerma löytyy kermojen tai kasvispohjaisten ”maito”tuotteiden hyllyltä kylmäosastolta. Jotkut kaurakermat saattavat olla melko paksuja, ja ne pitää lähestulkoon puristaa purkista ulos. Älä anna tämän hämmentää vaan carry on.

Ketjap manis -kastike

Ketjap manis -kastike on indonesialainen soijapohjainen, makea kastike. Kaupasta se löytyy soijakastikkeiden luota, eli se säilyy avaamattomana huoneenlämmössä. Viimeksi marketista löytämäni pullo oli juuri tuota linkkaamaani merkkiä. Kuten monia muitakin etnisiä ruoka-aineita, saatat löytää ketjap manisiakin myös etnisistä kaupoista.

Kikherne- eli gramjauhot

Nämä jauhot löytyvät yleensä etnisistä kaupoista tai erikosruokaliikkeistä kuten Ruohonjuuresta, Punnitse & Säästästä ja Vegekaupasta. Itse ostan ne aina aasialaisesta ruokakaupasta, jossa kilon paketti maksaa alle neljä euroa. Jauhot sisältävät paljon proteiinia, ja niitä käytetään seitanin valmistukseen mutta myös muuhun ruoanlaittoon. Ne sopivat muun muassa sitovaksi aineeksi kasvispihveihin, ja niistä voi myös tehdä lättyjä kuten Vegevalmennuksen kolmosviikon reseptit osoittavat.

Kookosmaito ja -kerma

Kun reseptissä lukee kookosmaito tai -kerma, hyvin usein sillä tarkoitetaan noin kahden desin tetrassa tai hieman suuremmassa säilykepurkissa myytävää, tykympää tavaraa kuin sitä litran pötissä myytävää, juotavaksi tarkoitettua kookosmaitoa. Eli älä suuntaa kasvismaitohyllylle vaan eksoottisten ruoka-aineiden hyllylle, josta löydät tarpeeseesi sopivaa tavaraa. Coconut cream eli kookoskerma luonnollisesti on rasvaisempaa ja paksumpaa kuin coconut milk. Valitse tuote himosi mukaan. Itse otan melkein aina kermaa. Ja rauhoittelun sanat: älä järkyty, mikäli kookosmaidon tai -kerman rasva ja muu neste ovat kerrostuneet säilytyksen aikana. Tyhjennä pötti kokonaisuudessaan ja jatka ruoanlaittoa normaalisti. Kerrokset sekoittuvat kyllä uudestaan. Kookosmaitoa voi ostaa myös jauhemuodossa, jolloin voit tehdä sitä aina tarvitsemasi määrän kerrallaan. Kookosmaitoa voi hyvin myös pakastaa.

Sana vielä eettisyydestä: Thaimaassa käytetään ilmeisesti hyvin yleisesti apinoita kookospähkinöiden kerääjinä. Päätöksen siitä, vaikuttaako tämä ostopäätöksiisi, teet toki itse.

Nyhtökaura

Nyhtökaura eli nyhtis on varmaan kaikista kuumin uutuus vegemarkkinoilla. Se on kaupoista aivan koko ajan loppu, ja ihmiset kärkkyvät sitä ovien takana tunnettuina toimituspäivinä. Moni tuotteeseen tutustunut siitä on kovasti innostunut, etenkin käristys-, wrap- ja pizzantäytekäytössä. Itse en ole laittanut siitä ruokaa vielä kertaakaan, koska huono saatavuus ja korkea hinta. Nyhtiksellä, jonka pääosassa muodostavat kaura ja palkokasvit, on korkea proteiinipitoisuus ja esimerkiksi härkikseen verrattuna sitkeämpi koostumus. Nyhtistä saa erilaisina marinoituina versioina sekä maustamattomana (tosin harva on niin onnekas, että pääsee näkemään eri versioita hyllyssä samalla kauppavisiitillä ja valitsemaan niiden välillä). Nyhtis saattaa sisältää gluteenia, sillä se ei ole tehty puhtaaseen kauraan. Tulevaisuudessa kuitenkin on tavoitteena saada se gluteenittomaksi sekä nostaa tuotantomääriä merkittävästi. Samalla toivottavasti myös hinta tulee alaspäin.

Oluthiivahiutaleet

Oluthiivahiutaleet sisältävät paljon esimerkiksi eri B-vitamiineja, mutta ravitsemuksellisen arvon sijaan monet kasvissyöjät syövät sitä sen takia, että sillä saa mukavaa juustoista makua ruokiin. Oluthiivahiutaleita käytetään esimerkiksi kasviskermaan sekoitettuna pizzan päälle ”juustona” sekä nachojen ”juusto”kastikkeessa. Kuumennettaessa kuitenkin monet ravintoaineet vähenevät huomattavasti. Moni ripotteleekin niitä parmesaanin tapaan erilaisten ruokien, etenkin pastakastikkeiden, päälle vasta ruoan ollessa jo lautasella. Hiutaleita saa erilaisista kasvisruoanlaittoon erikoistuneista kivijalka- ja nettikaupoista, mutta myös Life-myymälöistä, joita löytyy pienemmistäkin kaupungeista.

Savuaromi

Savuaromia löytyy yleensä pienessä pullossa erilaisten grillikastikkeiden luota marketeista. Avattu pullo säilytetään jääkaapissa. Itselläni on ollut Poppamiehen Jalosavua. Neste on tosi voimakkaan makuista, joten sitä kannattaa lisätä varoen, mikäli et esimerkiksi noudata suoraan reseptin määräyksiä.

Seesaminsiemenet

Seesaminsiemenet löydät siemenhyllystä.

Seesami(nsiemen)öljy

Seesamiöljy kuuluu joihinkin aasialaisiin keittiöihin. Siinä on melko voimakas maku, ja se käy niin kuumiin ruokiin kuin esimerkiksi salaatinkastikkeisiin, ja sitä käytetään mausteenomaisesti, ei perusruskistamiseen. Jos en ihan väärin muista, niin se löytyy joko ruokaöljyhyllyltä tai sieltä soijakastikkeiden ja muiden ”eksoottisten” litkujen hyllyltä. Ensimmäisen ruokaviikon härkiswokissa resepti vaatii paahdettua seesamiöljyä. En osaa sanoa etiketin perusteella, onko oma kiinalainen öljyni tehty paahdetuista siemenistä vai ei, mutta paahdetun siemen maun luulen ainakin tunnistavani. Jos löydät öljyn terveysruokahyllyltä, se mitä todennäköisimmin ei ole paahdetuista siemenistä tehtyä. Omani ostin Citymarketista, mutta etnisistä kaupoista löytynee samaa kamaa!

seesamioljypieni
Tältä näytti Citymarketista löytämäni seesamiöljypullo, jonka koko siis on vain 150 ml.

Soijakerma

Soijakerma on kaurakerman lisäksi hyvä tavallisen kerman korvaaja. Sekin löytyy joko kermojen luota tai kasvipohjaisten ”maito”tuotteiden hyllyltä kylmästä.

Soijamaito

Soijamaitoa löytyy sekä kylmähyllystä muiden kasvimaitojen luota että jotkin lajikkeet mahdollisesti huoneenlämmöstä muiden lämpimässä säilyvien juomien luota. Soijamaidoissa suurin ero on sokerin määrä. Osa on todella makeita ja osassa ei ole sokeria lainkaan. Itse tykkään käyttää täysin sokeritonta maitoa, jonka makuun totuin yllättävän nopeasti. Ruoanlaitossa sokeriton toimii yleensä parhaiten. Oma suosikkini on Pirkan luomusoijamaito, joka on usein myös halvinta. Soijamaidon voi tilanteesta riippuen pystyä korvaamaan jollain muullakin kasvismaidolla kuten kaura- tai mantelimaidolla. Muista vain tsekata sokeripitoisuus tarpeen mukaan.

Soijarouheet, -palat ja -suikaleet

Monelle kasvisruokaan vai etäisesti tutustuneelle teksturoitu soija taitaa olla ensimmäinen asia, joka lihankorvikkeesta tulee mieleen. Ne ovatkin monella kasvissyöjällä käytössä, mutta ne vaativat usein vähän laittamista maistuakseen. Keitinveteen kannattaa lisätä ainakin kasivsliemikuutio, mahdollisesti muitakin mausteita. Ylimääräinen vesi kannattaa monesti puristella keiton jälkeen pois. Tämän jälkeen soijaa voi esimerkiksi ruskistaa pannulla ja lopuksi vielä maustaa reilusti. Joillakin on omat preferenssissä eri soijamerkeissä, joten voit halutessasi testailla eri valmistajien tuotteita. Itse olen käyttänyt lähinä Soyappetitin ja VegeSunin soijaa, koska niitä on ollut parhaiten saatavilla. Tummalla ja vaalealla soijalla ei ole ravitsemuksellista eroa, vaan tumma soija on pelkästään värjätty ruskeaksi. Teksturoidut soijat löydät usein samalta hyllyltä kuin esimerkiksi pavut ja linssit.

Sriracha

Sriracha on thaimaalainen chilikastikkeiden klassikko. Kastike sisältää pääasiassa chiliä, sokeria, suolaa, valkosipulia ja etikkaa ollen siten melko perustavaraa. Sriracha ei ole mahdottoman tulista, joskin sillä kyllä potkua ruokiin helposti saa. Kastike on yleistynyt Suomessakin niin paljon, että sitä löytyy etnisten kauppojen lisäksi jo marketeistakin muiden chilikastikkeiden joukosta kuivatavaraosastolta. Knoppitietoa: sriracha on yleisnimi chilikastiketyypille, eli se kukkopullo-sriracha on vain yhden valmistajan versiota kyseisestä kastikkeesta! (Jep, opin juuri itsekin Wikipediasta…)

Tahini

Tahini on seesaminsiemenistä tehtyä tahnaa, jonka klassisin käyttökohde on hummus. Tahinia kuitenkin voi käyttää esimerkiksi leivän päällä, salaatinkastikkeisiin tai kolmannen vegevalmennusviikon porkkanapihveihin. Sitä löytyy usein ihan tavallisista marketeista erilaisten tahnojen kuten currytahnojen läheltä. Tahinien maku vaihtelee esimerkiksi raaka-aineena käytettävien seesaminsiemenien paahtoasteesta riippuen. Itse tykkään voimakkaamman makuisesta tummasta tahinista. Vaalea tahini käy taas paremmin esimerkiksi salaatinkastikkeiden raaka-aineeksi.

wp_20160822_002
Ruohonjuuressa Tahinivalikoima on poikkeuksellisen laaja – useimmin tavallisista kaupoista löytyy tuota sinietikettistä tahinia, joka löytyy tässä kuvassa kolmantena vasemmalta.

Tofu

Tofua löytyy kylmäosastolta, joilta nykyään alkaa jo löytyä erikseen merkitty kasviruokaosasto. Halvinta tofu on yleensä etnisissä kaupoissa, joissa hinta voi olla alle puolet markettimerkkien hinnoista. Tofua voi myös pakastaa, ja pakastamisen jälkeen siihen tarttuvat myös maut paremmin. Toinen tapa parantaa makujen tarttumista on puristaa tofusta kosteus pois mahdollisimman hyvin. Reissausta ja ruokaa -blogissa on hyvä artikkeli tofun käytöstä ja maustamisesta sekä eri tofutyypeistä. Turhaan mä alan mitään tässä toisaa, kun sieltä löytyy niin paljon hyvää tietoa – käy tsekkaamassa! Jos kuitenkaan et käy, niin huomaathan ainakin, että tofua on kiinteää ja pehmeää tyyppiä. Kiinteää voi leikata paloihin ja pehmeää ei – pehmeää käytetäänkin esimerkiksi kastikkeisiin ja leivontaan.