Chocochilin jerk-marinoitu seitan – SUOSIKKI, FANCY

Chocochilin resepti löytyy täältä.

No NYT! Nyt sitä saa! Seitania pöytään! Seitan on vegaanista, lihamaista proteiinia, jota on helppo tehdä itse. Aikaa siihen kuluu jonkin verran, minkä takia teen usein ison satsin ja pakastan osan marinoinnin jälkeen. Periaatteessa samalla perusreseptillä voi tehdä aina satsin seitania, jonka voi sitten marinoida makunsa mukaan. Erilaisia marinadivaihtoehtoja on vaikka millä mitalla – marinointiin voi hyvin käyttää esimerkiksi lihoille tarkoitettuja vegaanisia tai veganisoituja eikä pelkästään seitanille tarkoitettuja marinadeja. Moni kaupan BBQ-kastike on täysin kasvipohjaista ja käy siten sellaisenaan seitanin marinointiin.

Seitanin valmistuksessa on kaksi perusainesta: gluteenijauho ja meille jo tuttu kikhernejauho. Gluteenijauho on vähän erikoisempi aines, jota löytyy muun muassa Punnitse & Säästästä, Vegekaupasta (netistä ja kivijalkaliikkeistä), Ruohonjuuresta ja muista erikoiskaupoista. Gluteenijauho on siis ihan päinvastainen asia kuin gluteeniton jauho, eli se sisältää ihan himona gluteenia. Pieru voi siis olla herkässä, vaikkei keliakiaa olisikaan. Outojen ainesten lista saattaa säikäyttää, mutta ryhdy rohkeasti hommiin vaan!

Seitanin kaksi päävalmistustapaa lienevät keittäminen ja uunissa paistaminen. Käsittelyn jälkeen se on periaatteessa valmista syötävää, mutta parhaimmillaan seitan on pannulla rasvassa vielä paistettuna. Periaatteessa seitan sopii myös grilliin, mutta koska itse ”liha” on niin vähärasvaista, mielestäni pannu sopii paistamiseen paremmin, sillä tällöin sen pystyy paremmin paistamaan rasvassa. Mmm, rasvaa.

Kaveriksi voit seitanille laittaa esimerkiksi linkkamani reseptin limebataatit. Itse olen käyttänyt seitania pilkottuna esimerkiksi bibimbapissa, pitaleivissä ja hodareissa sekä lounassalaatin, uunikasvisten ja perunamuusin kaverina. Korkea proteiinipitoisuutensa ansiosta seitan on hyvin täyttävää ruokaa. Linkkaamallani Chocochilin reseptillä ovat mielestäni aina valmistuneet parhaat seitanit.

Käytännön vinkkinä annettakoon vielä, että gluteenijauhoista tulee todella paksua tököttiä, kun se kastuu ja sitten kuivuu, joten kannattaa pestä kaikki taikinaiset välineet heti käytön jälkeen!

Bon apetit!

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s