Härkiswokki

Resepti löytyy Aitoa Arkiruokaa blogista (skrollaa Chili con Härkis –reseptin ohi).

Huom! Blogin reseptistä riittää vain kahteen reiluun tai kolmeen pieneen annokseen. Kauppalistaan ainekset on tuplattu.

Tässä tulee mainio peruswokki härkiksestä! Wokin salaisuushan on oikeaoppisen valmistuksen lisäksi kastikkeessa, ja tässä reseptissä pääseekin tutustumaan erilaisiin mausteisiin, jotka toistuvat aasialaisissa keittiöissä. Mikäli et tykkää kovin tulisesta kastikkeesta, voit puolittaa chilikastikkeen määrän. Itse käytin chilikastikkeena Srirachaa, jota käytetään myös tällä viikolla kokattavassa maapähkinäkastikkeessa. Viinietikan määrää ei ollut mainittu; itse käytin noin puoli teelusikallista tähän kahden hengen annokseen. Kesäkurpitsan pilkkomista nopeuttaa sen siivuttaminen juustohöylällä ja veitsellä pilkkominen vasta tämän jälkeen. Lisää rucola vasta valmiin wokin päälle (jostain syystä rucola oli jätetty mainitsematta itse ohjeessa). Aitoa Arkiruokaa -blogin resepti oli mielestäni hieman ylimalkainen wokkaustekniikan suhteen, joten tässä vielä vähän vinkkejä, jos niitä kaipaat.

Wokkeja kokatessa kannattaa pitää mielessä muutama juttu. Ensinnäkin, wokkaaminen aloitetaan kuumalla pannulla. Itse laitan hellan vitoselle. Kuumenna pannu kunnolla ennen ruoanlaiton aloittamista. Jos haluat säästää (Teflon-)pannua ja keuhkojasi, laita pannulle kuumaa vettä kuumennuksen ajaksi, jotta Teflon-pinta ei riehaannu. Pannun kuumennettua kaada vesi pois ja lisää öljy. Toiseksi, wokkikasvisten on tarkoitus jäädä hieman rapeiksi, joten niiden ollessa pieneksi suikaloituja niitä ei tarvitse paistaa kauaa. Itse paistoin ensin porkkanaa alle minuutin, jonka jälkeen heitin sekaan kesäkurpitsan ja melkein heti sen jälkeen nuudelit. Paistoaika kokonaisuudessaan pidetään mahdollisimman lyhyenä, joten kannattaa varata kaikki tarvittavat kastikeainekset hellan läheisyyteen ennen wokkauksen aloittamista. Wokki on parhaimmillaan hyvin tuoreena, joten se ei ole paras vaihtoehto ”kokkaanpa yhden satsin ruokaa koko viikoksi” -tyyppiseen ruoanlaittoon, mutta kyllä tuon nyt mikrotettunakin alas saa.

Tähän reseptiin kuuluu monia ehkä vähän vieraita ainesosia. Jos haluat säästää rahaa, ei niitä kaikkia ole pakko hankkia nyt. Kaikkia aineosista kuitenkin käytetään jatkossakin, joten jos aiot laittaa jokaista valmennuksen ruokaa ja budjettisi antaa periksi, kannattaa ehkä ostaa ne jo tällä viikolla. Viikolla kolme laitamme aasialaista ruokaa, johon tarvitaan seesaminsiemenöljyä ja seesaminsiemeniä (joskin siemenet eivät ole aivan välttämättömiä). Chilitahnaa käytetään useammissakin ruoissa, ja sitä voi halutessaan myös ripotella ruokien päälle. Sriracha on hyvä yleisvaihtoehto chilikastikkeeksi. Jos mietit, ostaako riisi- vai siideriviinietikkaa, voinen paljastaa, että siideriviinietikkaa käytetään ensi viikolla marinoituihin punasipuleihin (joskin niitä voi tehdä myös punaviinietikkaan).

Tästä pääset Outojen Ainesten Ensyklopediaan, josta löydät tietoa seesaminsiemenöljystä, seesaminsiemenistä, Srirachasta, agavesiirapista ja härkiksestä.

Korvasin munanuudelit täysjyvävehnänuudeleilla, mutta sinä voit käyttää sitä, mitä itse haluat. Tosivegaani jättää reseptistä pois hunajan ja korvaa sen joko agavesiirapilla (jos haluaa hifistellä) tai sokerilla tai ihan vaan siirapilla. Vaikka hunajaa käytänkin, niin testasin hyvin vuoksi siirappia, ja ihan hyvin kävi.

Säästövinkit

  • Härkiksen voi korvata soijarouheella tai –paloilla. Keitä tällöin pakkauksen ohjeen mukaan 1,5-2 dl soijaa kasvisliemessä ja puristele ylimääräiset vedet pois. Ruskista soijaa hetki öljyssä pannulla, esimerkiksi ennen kasvisten kuumentamista ja jatka ruoanlaittoa wokkireseptin mukaan.
  • Voit jättää rucolan pois.
  • Chilitahnan voi korvata cayennepippurilla (tarkista tällöin, pitäisikö etikkaa ja/tai makeutusta olla hieman enemmän).
  • Seesaminsiemenet voit jättää pois.
  • Kesäkurpitsan voi korvata vaikka parilla porkkanalla ja sipulilla.
  • Hunajan voi korvata sokerilla tai siirapilla.
  • Siideri- ja riisiviinietikan voinee korvata esim. valkoviinietikalla, jos sinulla on jo sitä kaapissa. Myös sitruunamehu saattaisi tuoda tarvittavaa hapokkuutta.

P.S. Typerä mutta hyvä neuvo: jos tarvitset samaa mittalusikkaa useiden aineiden mittaamiseen, käytä sitä ensin rasvaisimman mittaamiseen, sillä tämän jälkeen siitä lähtee liukkaasti irti tahmeatkin aineet kuten hunaja tai siirappi!

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s