Kuukauden päästä laitetaan parempaa kasvisruokaa!

En oikein tiedä, missä vaiheessa Suomessa kääntyi uusi lehti ja kasvissyönti ei ollutkaan enää vain osa teini-ikäisten identiteettikriisiä. Ehkä muutos sai vauhtia Lihattomasta lokakuusta, ehkä terveysintoilevat amerikkalaiset saivat aikaan vegaanituotteiden massamaihinnousun myös Suomessa, ehkä eettisyys kuluttamisen uutena trendinä auttoi myös kasvisruokailun profiilinnostossa. Kasvisruoka herättää joka tapauksessa nyt enemmän kiinnostusta kuin koskaan aiemmin, mutta kiinnostuksesta on vielä matkaa keittiöön.

En ole puritanisti kasvisruokailussa, mutta olen lähinnä ympäristösyistä (vaikka eläimistä tykkäänkin) syönyt pari viime vuotta pääosin kasvisruokaa, josta viimeaikoina suurin osa on ollut täysvegaanista eli kaikkia eläinperäisiä ainesosia välttävää. Olen koittanut olla tekemättä asiasta numeroa, mutten ole päässyt välttiin kasvissyöjän leimalta. Lähtökohtaisesti odottaisin tästä aiheutuvan lähinnä henkistä harmia, mutta iloiseksi yllätyksekseni moni on lähestynyt minua neuvojen toivossa. Kokemukseni mukaan yleisesti kaivataan konkreettista apua siihen, miten lisätä kasvisruoan määrää arjessa.

Ei ole ihme, että kasvisruoan laittaminen tuntuu vieraalta. Olemme tottuneet koostamaan ateriamme lihan ympärille: laitamme lihapullien kaveriksi muusia, jauhelihakeittoon kasviksia ja perunaa, kanakastikkeen tarjoilemme riisipedillä. Mitä jää jäljelle, kun keskeisin aine, liha, viedään pois? Houkuttelevat vegaanireseptit pursuavat outoja ainesosia, Pirkan kasvisruokareseptien pohjalta tehty pata ei maistunut miltään eikä vienyt nälkää, soijarouhetta maistettiin kerran ja se oli pahaa.

Vaikka Lihaton lokakuu saattaakin olla jo hieman hiipuva konsepti, ajattelin koittaa vielä ratsastaa tänä syksynä sen aalloilla ja koota tänne blogiin reseptejä ja vinkkejä niille, jotka haluavat oppia laittamaan monipuolisesti kasvisruokaa. Neljän viikon Vegevalmennus alkaa pääosin kohtuullisen tavallisilla kasvisruoilla, jotka imitoivat tuttuja liharuokia. Viikkojen mittaan lisään listalle erikoisempia ainesosia vaativia ruokia ja kannustan koittamaan täysin vegaanista ruokailua, joskin toivon jokaisen osallistuvan sen verran kuin hyvältä tuntuu. Valmennuksen lopuksi olet laittanut 28 kasvisruokaa ja tutustunut moniin kasvisruoanlaitossa käytettäviin aineksiin. Kaikki reseptit ovat vegaanisia, mutta loppuviimein päätät itse, käytätkö esimerkiksi kermaa vai kaurakermaa tai valitsetko vegaanisia välipaloja pääaterioiden väliin.

Reseptejä tulee olemaan yksi jokaiselle päivälle. Ideana on, että voit tehdä siitä riittävästi kahdelle eri ruokailulle, jotta voit syödä päivällisen loput seuraavana päivänä lounaaksi – tai miten vain sinulle parhaiten sopii. Annan myös ideoita vegaanisiksi aamu-, väli- ja iltapaloiksi sekä jälkiruoiksi. Julkaisen viikon ruokalistan kerrallaan muutamaa päivää ennen viikon alkua. Ajattelin myös tehdä kauppalistan viikon aikana tarvittavista aineksista, vai tuntuuko tämä turhalta, mitä tuumaatte?

Jos siis kasvisruoan laittaminen kiinnostaa, mutta alkuun on ollut vaikea päästä, häng på eli roiku mukana! Jos haluaisit nähdä jotain tiettyjä reseptejä tai vinkkejä, niin kirjoitathan sen kommenttiin. Vastailen tietty kommenteissa myös kysymyksiin.

Tavataan täällä vielä syyskuun puolella!

IMG_6129.JPG
”No kill, only fight”, neuvoi minikili.

Disclaimer: en ole ravitsemusterapeutti. Antamani reseptit muodostavat vain osan päivän aterioista ja kokonaisuuteen vaikuttavat paljon myös muut kuin lämpimät ateriat. Itse en karppaa, suosi raakaravintoa, valele itseäni kookosöljyllä tai välttele soijaa ja gluteenia. Pidän valtion ravitsemussuosituksia hyvänä ohjenuorana ja tykkään jäätelöstä. Reseptien ateriat tulevat olemaan näistä näkökulmista katsottuna pääosin terveellisiä mutta myös maistuvia ja täyttäviä.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s